Krzywcza.eu - Dla wszystkich, którzy dobrze wspominają lata spędzone w Krzywczy.

Trasa rowerowa Green Velo na terenie Gminy Krzywcza, woj. podkarpackie

Interaktywny informator dla dociekliwych turystów.

alt alt

Informacje dla Turystów oraz rowerzystów korzystających z trasy Green Velo w Gminie Krzywcza świadczy Punkt Informacji Turystyczne, który mieści się w babickim Dworze. [Ale chyba już nie świadczy lipiec 2020]

Jadąc z Iskani docieramy do Gminy Krzywcza trasa rowerowa w tym miejscu skręca do Bachowa. Po lewej stronie drogi wita przydrożny krzyż. Kilkaset metrów dalej przejeżdżamy przez most na rzece Stupnicy. Sama pradawna miejscowość znajdowała się 100 m dalej na nadsańskiej skarpie. Dziś są tam fundamenty cerkwi i cmentarz greckokatolicki z kilkoma nagrobkami z początku XX w. Następnie droga wiedzie wzdłuż Sanu, po prawej stronie drogi mijamy kościół. Kilkaset metrów dalej Szkoła Podstawowa, przed nią obelisk upamiętniający wywóz mieszkańców miejscowości na Sybir w 1940 r. Dojeżdżamy do kładki na Sanie. Przed przeprawą możemy odpocząć w Miejscu Obsługi Rowerzysty. Po drugiej stronie Sanu znajduje się przysiółek Krążki. Jadąc wzdłuż Sanu wjeżdżamy w las. Podobno gdzieś w nim znajduje się Czarci Kamień, na którym jest odciśnięte kopytko diabła.

alt

Dojeżdżamy do Przedmieścia babickiego tu możemy się zatrzymać przy przeprawie promowej. Sto metrów dalej znajduje się stary cmentarz. Tablica ścieżki historycznej informuje nas o jego przeszłości. Kilkadziesiąt metrów dalej trasa Green Velo skręca w lewo omijając Babice, ale warto pojechać prosto i zwiedzić cerkiew z 1839 r. oraz rynek i kościół pw. Św. Trójcy lub zrobić zakupy. Nie musimy wracać się do wyznaczonej trasy ścieżki. Możemy pojechać drogą wojewódzką w kierunku na Dubiecko i dołączyć do ścieżki na Babickiej Górze. Tu po drodze możemy zatrzymać się w Restauracji Płowiecki na nocleg lub posiłek. Jeśli nie zdecydujemy się odwiedzić miejscowości tylko jechać trasą ścieżki możemy po drodze odwiedzić babicki dwór z otaczającym parkiem, gdzie od 2017 r. mieści się Punkt Informacji Turystycznej czynny od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-15.00. Potem to już jest tylko pod górkę, która kończy się wjazdem na drogę wojewódzką. Jeśli ktoś nie czuje się na siłach, by jechać pod górkę może skrócić sobie trasę jadąc z Babic bezpośrednio do Krzywczy drogą wojewódzką to ok. 4 km.

Na Babickiej Górze możemy podziwiać panoramę doliny Sanu, a następnie skręcamy na Połanki. Tu droga jest tylko pod górkę. Podjazd kończy się koło wzgórza Patryja tam zbaczając w lewo koło dwóch wież przekaźnikowych możemy obejrzeć wspaniała panoramę Pogórza Dynowskiego. Podczas inwersji mając narzędzia optyczne można zobaczyć Tatry.

Droga wiedzie  dalej lasem do miejscowości Skopów. Szybki zjazd i jesteśmy koło skopowskiej cerkwi. Następnie droga ostro w górę na Helusz. Tu wspaniała panorama na dolinę Sanu. Dla chętnych na odpoczynek lub nocleg ośrodek Dolina Czterech Stawów.

alt

Dalej droga wiedzie na Helusz tu również możemy odpocząć w ośrodku, albo szybko zjechać w dół drogą do Woli Węgierskiej, gdzie skręcamy w prawo w drogę, która wiedzie na Średnią. Przed zjazdem obowiązkowo należy zatrzymać się na Bukowym Garbie i na chwilę zapatrzeć się w panoramę Bieszczad. Jeśli ktoś woli historię to skręca w prawo w  leśną drogę  i zwiedza kurhany sprzed 4,5 tysiaca lat. Informacja jak dojechać. A później to już z górki. Po drodze w Średniej przykłady lokalnego drewnianego budownictwa ludowego oraz liczne kapliczki. Również kościół filialny, a obok niego greckokatolicki cmentarz.

Jadąc nadal lekko z górki docieramy do Woli Krzywickiej (przy drodze po lewej stronie drewniana kuźnia), a następnie Krzywczy. To możemy skorzystać z bankomatu, zrobić zakupy, wysłać kartkę na poczcie lub zwiedzić zabytkowe obiekty wielokulturowej miejscowości: kościół z 1625 r., cerkiew greckokatolicką z 1911 r., cmentarz żydowski z 1806 r., dom rabina z XIX w. Można zatrzymać się na nocleg i wypoczynek w hobbitówce przemianowanej na Chatabrata. Przy wyjeździe z Krzywczy Miejsce Obsługi Rowerzystów. Obok budynek dawnej plebani greckokatolickiej, który po wojnie do roku 2014 był użytkowany z przeznaczeniem na szkołę.

Jeszcze kilometr i znajdujemy się znów nad Sanem. Wybudowany w 2015 r. most przeniesie nas znów na prawy brzeg rzeki do miejscowości Chyrzyna. Przy wyjeździe ze wsi warto skręcić w prawo do niedawno odrestaurowanej cerkwi w Chyrzynce. Po drodze mijamy budynek szkoły wybudowany jako 1000 latkę. Przez wiele lat w wakacje mieściło się tam Schronisko młodzieżowe. Dziś budynek prywaty, gdzie możemy skosztować miejscowych miodów.

Jadąc prosto docieramy do Kupnej. Przy kapliczce można skręcić w prawo, by po przejechaniu 200 metrów dotrzeć do cerkwiska i cmentarza greckokatolickiego. Jeśli ta atrakcja nas nie zainteresuje to Gmina Krzywcza żegna rowerzystów korzystających z trasy Green Velo. Dalej to już Gmina Krasiczyn.

alt

Oczywiście opisaną powyżej trasą można przejechać od Kupnej do Bachowa.

Piotr Haszczyn [luty 2016]

Zapraszamy na blog  - http://krzywcza.blogspot.com/

Linki

Blog Krzywcza Trzy Kultury Facebook - Krzywcza Trzy Kultury Facebook - Gmina Krzywcza Facebook - Hobbitówka

Parafia Krzywcza

Hobitówka

strona www

alt alt alt alt alt

Łatwy dostęp do innych przedsięwzięć internetowych, które są powiązane z Portalem Krzywcza Trzy Kultury oraz stron związanych z Krzywczą.